שר הכלכלה והתעשייה והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מובילים תכנית חירום למיגור ניצול צרכנים קשישים וצרכנים פגיעים אחרים, שתוגש לממשלה במסגרת התוכנית יוחמר רף הענישה הפלילית; יוענקו לרשות סמכויות לתפיסת חומר מחשב וקבלת נתוני תקשורת; הקנסות יהיו גבוהים ב 50% מהקבוע כיום; יוטלו סנקציות אישיות על נושאי משרה המעורבים בהפרות; הרשות תוכל להורות לחברות האשראי להפסיק את הסליקה, להשיב כספים לצרכנים, להקשות על חברות לקיים זיקה עם מי שהיו מעורבים בהפרות ויתוגברו המשאבים של הרשות. התוכנית נכתבה בשיתוף יו”ר הוועדה המייעצת לרשות עו”ד דרור שטרום. שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: “מדובר בבשורה משמעותית וצעד חשוב שיעקור את התופעה מהשורש ויקשה על חברות שמנצלות קשישים להמשיך ולפעול”.
הסוף לניצול קשישים וצרכנים פגיעים אחרים. תוכנית חירום שמובילים שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן והרשות להגנת הצרכן תוגש לממשלה.
חברות רבות משתמשות בפרקטיקות מטעות ובלתי הוגנות על מנת לשווק מוצרים ושירותים לצרכנים קשישים וצרכנים פגיעים אחרים. לרוב, מדובר בחברות טלמרקטינג המתקשרות אל הצרכנים ומפתות אותם לבצע עסקאות במגוון טכניקות פסולות. לעתים מפתים צרכנים בקניה בעזרת נקודות לכאורה שצברו, הנחות מיוחדות שנצברו לזכותם עקב חברות במועדון – דבר שלא קיים. לעיתים נערכת מסכת הפחדות לצרכן ונאמר לו כי קיים חוב גדול על שמו ועליו לסגור אותו באמצעות קניה של מוצרים. בנוסף, מוצע לצרכן לקבל מוצר במתנה או לשלם רק עד דמי המשלוח דבר שמתגלה כהטעייה לאחר שהצרכן מחוייב בתשלום מלא מבלי שידע על כך. לעיתים החברות מציגות עצמן כשותפות של חברות כרטיסי האשראי – למרות שמעולם לא היה קשר עסקי ביניהן מלבד הסליקה עצמה, וזאת על מנת לקבל את פרטי האשראי של הצרכן. סופו של תהליך המכירה לרוב מסתכם בהזמנת מוצרים במחיר אחר מהמחיר שנאמר בשיחת המכירה, תשלומים עודפים מהסכום שנאמר בשיחה, קבלת מוצרים שלא הוזמנו כלל – אך מתבצע חיוב בעבורם, לעיתים התשלום עבור המוצר מוסכם אך המוצר לא נשלח כלל לצרכן ועוד. בין הקורבנות נמצאו גם קשישים שחויבו על ידי מספר חברות בעשרות אלפי שקלים במשך חודשים!
פעילות נוכחית:
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מובילה את המאבק בחברות המנצלות קשישים. הרשות ממקדת ומיקדה בשנים 2016-2018 את האכיפה בחברות הטלמרקטינג בדגש על פגיעה באוכלוסיות הפגיעות– 40% מתיקי החקירות של אגף חקירות ליבה ברשות הם תיקים מן הסוג הזה. נערך איתור מודיעיני של 138 חברות טלמרקטינג מתוכן 60 מתמקדות באוכלוסיית הקשישים – כולן בטיפול הרשות. ישנם 8 תיקים פלילים בהובלת הרשות בשיתוף משטרת ישראל, רשות המיסים ועוד.
עד כה השיתה הרשות על חברות הטלמרקטינג המתמקדות בקשישים עיצומים כספיים בסכום של 39 מיליון ₪.
בעקבות הפעולות המתוארות קיימת ירידה במספר החברות המשווקות מוצרים לצרכנים מוחלשים, אולם התופעה לא מוגרה.
הרשות זיהתה מספר חסמים באכיפה, המקשים עליה למגר את התופעה. בשיתוף עם יו”ר הועדה המייעצת לרשות, עו”ד דרור שטרום, הרשות הכינה תוכנית חירום לחיזוק האכיפה כנגד החברות המנצלות קשישים על מנת למגר את התופעה כולה.
עיקרי התוכנית – הצעה להחלטת הממשלה:
חיזוק האכיפה הפלילית:
- החמרת רף החמרת רף הענישה הפלילית בחוק הגנת הצרכן, בדגש על הפרה כנגד צרכן מוחלש )מ 3-ל 5 -שנים + חובת מאסר בפועל(.
- הטלת אחריות פלילית אישית על מי שמילא תפקיד בכיר בעסק והיה מעורב בביצוע העבירה (להבדיל מאחריות מופחתת על נושא משרה בשל העדר הפעלת פיקוח).
- מתן סמכות לחפש ולתפוס חומר מחשב.
- מתן סמכות לקבלת נתוני תקשורת.
חיזוק האכיפה המנהלית:
- פגיעה בצרכן מוחלש = “נסיבות מחמירות – “עיצום מוגדל פי .1.5
- הטלת עיצום כספי אישי גם על נושא משרה שמעורב בהפרה.
- הסמכת הממונה לקבוע כי עוסק הוא “עוסק מפר בנסיבות מחמירות”, ולקבוע כי –
o אין לחייב את הצרכן בגין עסקאות עמו ועל העוסק להשיב לצרכן כספים שהוציא במסגרתן.
o להורות לחברות כרטיסי אשראי על עצירת הסליקה של העוסק המפר.
o מי שהממונה קבע שהיה מעורב בעסק מפר בנסיבות מחמירות יהיה מנוע מלהגיש בקשה לרישום חברה חדשה, או לחבור לחברה קיימת.
חיזוק כוח התביעה האזרחית של הצרכן
- הקלטת שיחות שיווק: הטלת חובה על העוסקים בשיווק מרחוק להקליט את השיחות עם הצרכנים, לשמור אותן ולמסור אותן לצרכן ולרשות על פי דרישה.
- הקלה על תובע אזרחי: לקבוע כי דרישת תשלום עיצום כספי מהווה ראיה לכאורה לביצוע ההפרה בכל הליך אזרחי, בכדי לתת בידי הצרכן כלי לתבוע עוסקים מפרים בלי צורך להוכיח את עצם ההפרה.
שירותים של המדינה להגנה על הצרכן המוחלש
- מאגר אל תתקשרו אלי – השלמת החקיקה, בנייה וניהול המאגר והנגשתו הפעילה לצרכנים המוחלשים.
- הסברה, חינוך, הגברת מודעות והעצמת הצרכנים להתגוננות מפני ניסיונות ניצול ועוקץ.
חיזוק הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן
- תוספת של 10 מיליון ש”ח לתקציב הרשות – לטובת פעולות הסברה, חינוך, הגברת מודעות.
- תוספת של 25 תקנים – לתגבור החקירות, המודיעין, העוצמים, הלשכה המשפטית ופניות הציבור.
עו”ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מציין כי: “מדובר בתוכנית תקדימית בתחום הצרכנות, תוכנית הוליסטית שמשלבת את כל הכוחות כנגד התופעה הנלוזה הזו של ניצול הצרכנים הקשישים והצרכנים המוחלשים. אני סמוך ובטוח כי לאחר כניסתה של התוכנית לביצוע בפועל היא תסייע לרשות לבצע את האכיפה בצורה מהירה יותר עם כלים שהיו חסרים לרשות, כך הדבר יסייע לרשות להמשיך ולמגר את התופעה עד תומה. אני מודה לשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן על הגיבוי המלא בפעילות הרשות והתמיכה הגדולה שהוא נותן לצרכנים בארץ ולעו”ד דרור שטרום על השתתפותו ותרומתו בהכנת התוכנית”
עו”ד דרור שטרום, יו”ר הוועדה המייעצת לרשות, מוסיף: “היום אנחנו מורידים את הכפפות מול תעשיות נוכלות ועוקץ, המנצלות חולשה של קבוצות אוכלוסייה מסוימת, ועוקצות אותם בעשרות אלפי שקלים לאדם. לא יהיה מצב שמוציאים במרמה מאנשים פרטי כרטיסי אשראי בשיח אגרסיבי בטלפון ומדינת ישראל תישאר אדישה. אם הכנסת תיתן לנו מנדט, האנשים שעושים זאת ישבו מאחורי סורג ובריח, והצרכנים יוכלו לקנות באופן מוגן ובטוח”.
עו”ד דרור שטרום, יו”ר הוועדה המייעצת לרשות, מוסיף: “היום אנחנו מורידים את הכפפות מול תעשיות נוכלות ועוקץ, המנצלות חולשה של קבוצות אוכלוסייה מסוימת, ועוקצות אותם בעשרות אלפי שקלים לאדם. לא יהיה מצב שמוציאים במרמה מאנשים פרטי כרטיסי אשראי בשיח אגרסיבי בטלפון ומדינת ישראל תישאר אדישה. אם הכנסת תיתן לנו מנדט, האנשים שעושים זאת ישבו מאחורי סורג ובריח, והצרכנים יוכלו לקנות באופן מוגן ובטוח”.