הבוקר התעוררו נהגי ישראל וגילו כי תמרורי חניות נכים זכו לפנים ושמות של אנשים עם מוגבלויות אמיתים, שהחליפו את התמרורים הכחולים הסטנדרטים
מעל 180,000 אנשים עם מוגבלויות בישראל נעזרים בתוי חניה לנכים. עבורם ועבור בני משפחותיהם זמינות חנייה זו הינה קריטית לניהול חיים נורמליים. חנייה במקום מרוחק מקשה עד מאד על ניידותם של אנשים עם מוגבלויות ואף מונעת מהם את היכולת להגיע למקומות מסויימים.
למרבה הצער, ישנם עברייני חניות נכים רבים בישראל – רק השנה ניתנו קרוב ל-20,000 דוחות על ידי משטרת התנועה והרשויות המקומיות (בשווי 20 מליון ש”ח) , בגין חנייה לא חוקית בחניית נכים. עברייני חניות הנכים מתחלקים לשניים: קבוצה ראשונה: נהגים הבוחרים להחנות בחניות נכים, על פי רוב מתוך מחשבה שאין בחנייה בחניית נכה, נזק אמיתי. הקבוצה השנייה כוללת בני משפחות של אנשים עם מוגבלות הזכאים לתו נכה, המנצלים לרעה את תו הנכה וחונים בחניית נכים, גם כשבן המשפחה הנכה אינו ברכב.
היום, ה-29 לחודש לנובמבר, יום רביעי, לקראת היום הבינלאומי לקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות שיחול בשבוע שאחרי (3/12), מקיימת עמותת נגישות ישראל יחד עם משרד הפרסום ליאו ברנט, קמפיין תקשורתי מקורי רחב היקף / ארצי למיגור תופעת עברייני חניות הנכים והעלאת המודעות לנושא.
כותרת הקמפיין: People.Not Symbols. מהלך הקמפיין: בין לילה, הוחלפו אלפי תמרורי חניות נכים ב-15 ערים, ובעשרות רבות של חניונים ומרכזי קניות בפריסה ארצית בתמונות של 50 אנשים עם מוגבלות אמיתים, המספרים את סיפוריהם האישיים. הקמפיין מתבסס על ההבנה שסמל הנכה הבינלאומי המצוייר על גבי התמרור, אינו מעורר אמפתיה ואינו מקושר לאדם בשר ודם, עם צרכים מיוחדים.
הקמפיין מבקש להכיר ולהזכיר לנהגים את האנשים שמאחורי הסמלים – את הנפגעים הישירים מהחנייה הפסולה בחניית נכים.
שותפים רבים חברו להעלאת המודעות, ביניהם הרשויות המקומיות בערים: ראשון לציון, קרית ביאליק, אשדוד, פתח תקוה, תל אביב, גבעתיים, רחובות, באר שבע, אילת, רעננה, הוד השרון, כפר סבא ומודיעין.
כמו כן לוקחים בו חלק עסקים בפריסה ארצית: אמות- נכסים, סנטראלפארק חניונים, נכסי רמות, דלק מוטורס, חניוני אחוזת חוף, קניוני עזריאלי, קניוני אריאל פרומול, מרכזי ביג, דלק ושופרסל.
אנשים עם מוגבלות מכל הקשת החברתית בישראל נרתמו לקמפיין. בין המצולמים: חבר הכנסת אילן גילאון, הספורטאים הפאראלימפיים נעם גרשוני ופסקל ברקוביץ ועוד רבים.
עמותת נגישות ישראל הוקמה לפני 18 שנים ומובילה את קידום הנגישות בישראל והשתלבותם בחברה של 1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות על סוגיהם השונים.
יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל: “לא יאמן שבשנת 2017 עדיין יש אלפי נהגים שמעזים וחונים בחניות נכים למרות הקנס בגובה 1,000 ₪ ומבלי להתחשב בצורך של אנשים עם מוגבלות בחניות אלה. העמותה מקיימת בכל שנה יום מודעות ואכיפה בנושא חניות נכים במטרה לקדם את המודעות ולמגר את תופעת עברייני חניות הנכים ובעיקר לייצר מצב שבו חניות הנכים תהינה זמינות רק לאלו שחיבים זאת לניידותם בשל מוגבלותם. העמותה מאמינה שקמפיין המודעות מבית ליאו ברנט ישראל שמזכיר לכולנו את האדם שמאחורי התמרור – הסיפור האישי שעבורו חניית נכים פנויה היא צורך מהותי ולא רק משהו שנחמד שיהיה – כולנו תקווה שקמפיין חשוב זה יחולל שינוי ושיפור בהתנהגות הנהגים בישראל. אני קורא לחברי הכנסת ולמשרד התחבורה לחבור ולשפר את חוק חנייה לנכים”.
ליאו ברנט ישראל (Leo Burnett) הינו משרד פרסום ישראלי בבעלות רשת ליאו ברנט וקבוצת פובליסיס העולמיות. המשרד בניהולו של אדם פולצ’ק, הינו משרד הפרסום השישי בגודלו בישראל ועובדים בו כ 80 איש. בין לקחותיו הגדולים: קבוצת קניוני עזריאלי, סמסונג, קיה, הראל, א.ל.מ, ארקיע, ברגר קינג ועוד.
ליאו ברנט הינו משרד הפרסום הישראלי היחיד שזכה באריה בפסטיבל קאן 2017 על עבודה עבור סמסונג. מוטו המשרד make acts, not ads. המשרד מלווה את עמותת נגישות ישראל במשך שנים רבות ובהתנדבות מלאה.