סקר שנערך עבור אסותא והתפרסם היום במסגרת כנס 25 שנה לזכויות החולה חושף נתונים מטרידים: 72% חושבים שיש אפליה במערכת הבריאות הישראלית 53% מהאזרחים מכירים את זכויותיהם כחולים ברמה נמוכה.
רבים מהישראליים אינם מכירים את זכויותיהם כחולים, כך עולה מסקר שנערך עבור אסותא מרכזים רפואיים לציון 25 שנה לחוק זכויות החולה. הסקר המלא פורסם בכנס בנושא זה שנערך השבוע ודן בסוגיות רבות העוסקות בחוק ובהשלכותיו.
הסקר בחן את רמת המודעות לעצם החוק ומשמעותיו בקרב כלל הציבור לעומת רמת המודעות לחוק בקרב צוותי הרפואה בהקשרים של שמירה על זכויות המטופל.
– 53% מהנשאלים באוכלוסייה הבוגרת השיבו כי רמת ההכרות שלהם עם החוק ועם זכויותיהם כמטופלים נמוכה.
– בדירוג מ-1 עד 10, ממוצע הנשאלים שענו כי הכירו היטב את החוק עומד על 4.3 בלבד. בפער גדול לעומתם, ממוצע ההיכרות עם החוק בקרב צוותי הרפואה במערכת הבריאות עומד על 7.8.
– בתשובה לשאלה האם זכויות המטופל נשמרות , הציון הממוצע עמד על 6.0 בלבד בקרב המטופלים ועל -7.8 בקרב צוותי הרפואה (מתוך 10).
ציונים אלה מעידים על חוסר מודעות לחוק ומשמעויותיו מצד המטופלים בישראל , ועל שמירה נמוכה של זכויותיהם.
עוד עולה מהסקר כי:
– הרב הגורף של משתתפי הסקר חושב שקיימת אפליה משמעותית במערכת הבריאות – מדובר ב-72% מכלל האוכלוסייה וב- 79% מעובדי מערכת הבריאות.
– כשליש מהמשיבים בקרב הציבור הרחב סבורים כי הזכות לטיפול רפואי לכל אדם הנזקק לו והזכות לכבוד ופרטיות במהלך טיפול רפואי אינן נשמרות במערכת הבריאות בישראל.
ולבשורות הטובות:
-64% מהציבור חושבים כי מטופלים בישראל מקבלים טיפול רפואי נאות מבחינת יחסי האנוש.
– 60% מהציבור ומקרב עובדי מערכת הבריאות בישראל סבורים כי בישראל נשמרת הזכות לקבלת חוות דעת נוספת
הסקר נערך באפריל 2021 באמצעות מכון מדגם בראשות מנו גבע עבור אסותא, בהשתתפות מדגם מייצג של 500 איש ואישה מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל ו-440 עובדי ועובדות מערכת הבריאות, שנשאלו לגבי תפיסתם את החוק ומשמעויותיו, נתוני הסקר המלאים יפורסמו בכנס אסותא לרגל 25 שנה לחקיקת חוק זכויות המטופל
ד”ר רועי ברנע, חוקר ראשי באסותא: “הציבור בישראל לא מכיר את החוק בצורה מספקת וייתכן שפערי הידע הללו פוגמים באופן קבלת שירותי הבריאות שלהם. אין ספק כי כאשר יותר משליש מהמשיבים סבורים שהזכות לכבוד ופרטיות לא נשמרת דורשת מענה מידי מצד קברניטי מערכת הבריאות”.
“לצד כל אלו ניתן לראות את הפן החיובי- מטופלים רואים גם את הצד האנושי של הרופאים ואת היחס האישי שהם מעניקים לכל מטופל. זו התחלה נהדרת, אך נדרשת עוד עבודה משמעותית בכל הקשור להנגשת המידע, גישור על פערי מידע , ידע וצמצום פערים ואי שוויון במערכת”.