היציאה לחופשת הקיץ מסמנת עבור נערים ונערות רבים תחושת שחרור וכיף, בילויים משפחתיים וחברתיים וירידה בעומס הכרוך בלימודים. במקביל לעיתים יש חששות מפני הבאות – מעברים בין בתי ספר, שינויים במיצוב חברתי ועוד ואף תחושת שעמום נלווית. אלו באים ביתר שאת במצבים בהם נער או נערה מתמודדים עם אתגרים נפשיים.
המיקום החברתי המהווה בגיל ההתבגרות מקור מרכזי לבניית זהות וחיבור בין אישי, נחווה לעיתים כלא בטוח – או מתוקף המצב הנפשי המביא לפעמים לריחוק , שיכול לנבוע גם מבחירה אישית או ממצב טכני שבו היעדרויות מרובות מבית הספר מייצרות מצבי ריחוק חברתי. ככלל, הבדידות החברתית עלולה להתעצם במהלך החופשה בה האינטראקציה החברתית אינה תלויה במפגש בבית הספר אלא אך ורק ביוזמות האישיות של בני הנוער.
נקודה משמעותית נוספת הנגזרת מהריחוק והבדידות הוא השעמום הנלווה לזמן הלבד הממושך של בני הנוער. ככל שנער/ה נמצאים יותר ויותר לבד גם השעמום גובר ותחושת החידלון וחוסר המשמעות מתעצמים. אלה מעוררים חרדה המשפיעה על התפקוד ועל היציאה מהבית וכך נוצר מעגל שקשה לעיתים לצאת ממנו. ההורים שחוששים לילדיהם מנסים לסייע אולם לא תמיד בני הנוער מרגישים שהוריהם מבינים את המצוקה והקושי שלהם.
למרכזי יה”ל של עמותת איכות בשיקום, מגיעות פניות רבות של הורים לבני נוער. לאחרונה הגיעה למרכז אם שסיפרה על דאגה רבה לבנה בן ה16.5 ,המסתגר כל היום בחדרו עם המחשב, ממעט לאכול, ולא פוגש חברים. כרגע יוצא מידי פעם לבית הספר והיא מודאגת מאד מבואו של החופש הגדול שבו גם היציאות המועטות לבית הספר ייעלמו. האם תארה תחושת חוסר אונים כי מצבו של הבן שלה מחמיר ואין לה דרך לסייע. בשיחות שלה עם העובדת הסוציאלית עובדים בשיח על הדאגה והחרדה שמציפות אותה ובמקביל על הקשר והתקשורת בינה ובין בנה. כל זאת על מנת לתת מענה לדאגה ולאפשר לאם לקחת לעצמה מקום הורי משמעותי בקשר שלה עם בנה.
מהן הדרכים לייצר תקשורת ולשמור על קשר מיטיב עם ילדיהם :
1. שימור וטיפוח קשר מיטיב – חשוב לחזק ולתת מקום ותוקף לרגשות של הילדים ולתחושות שלהם , גם אם אנחנו לא מסכימים או רואים דברים באור שונה. הם אנשים בפני עצמם – מה שהם מרגישים אותנטי מבחינתם. כאשר אנחנו לא מקבלים את הרגש שלהם, יש תחושה שלא רואים ולא מבינים אותם. אפשר וחשוב לדבר על השוני בנקודות המבט, מבלי לבטל.
2. להימנע כמה שניתן מביקורת למרות הקושי- לעיתים קרובות הביקורת שלנו כהורים מגיעה ממקומות של דאגה וחרדה המציפים אותנו. על ההורים למצוא דרכים טובות להתמודד עם הרגשות שלהם ולהביא בפני הילדים נוכחות הורית מיטיבה, איתנה ויציבה. ואז יש הרבה פחות ביקורת.
3. אהבה וקירבה במידה שמתאימה לשני הצדדים חשובה מאד – אהבה וקרבה שתהיה מספיק מורגשת אצל הנער/ה. זה לא תמיד קל כשמתמודדים מול גיל התבגרות סוער – אך בהחלט הכרחי.
כל אלו ועוד, יאפשרו למרות הקשיים וההתמודדות הלא פשוטה יכולת לנהל שיח ממקום הורי בטוח שיעזור להורים להתמודד עם האתגר. כאשר הקשר מנוהל על ידי חרדה הדדית ודאגה משמעותית יש תחושה של חוסר יציבות ובדידות לשני הצדדים. ואלה תחושות קשות לכולם ובפרט לנער/ה בגיל ההתבגרות המחפשים מרחב ומשענת איתנה בו זמנית.
חופשת הקיץ יכולה להיות מהנה ומשחררת ובמקביל לעיתים בודדה ומעיקה. הורים ומבוגרים משמעותיים בחייהם של בני הנער יכולים להוות משענת ומקור נחמה וכוח בימים הטובים וכמובן גם בימים המורכבים יותר.
המאמר נכתב באדיבות שלומית חניאל ,עו”ס ממרכז יה”ל ראשל”צ סוקרת את אתגרי הקיץ והפתרונות