תחום הטיפול באוטיזם תפס בעשורים האחרונים תאוצה. עם התובנה כי מדובר בתופעה שניתן לטפל בה, וכי אלו הסובלים מאוטיזם יכולים ליהנות משיפור אמיתי באיכות החיים שלהם, הלמידה של התחום רק הלכה והתגברה, והגישות השונות מאפשרות היום דברים שבעבר הלא רחוק נחשבו בלתי ניתנים להשגה. לטפל באוטיסטים זה לא תמיד קל, אך זה בהחלט מספק. תחושת החיבור העמוקה, והחשיבות של העשייה היומיומית הזו, לייצר תקשורת ולהגיע ללב של אנשים שחווים חווית חיים של שונות, היא חוויה מספקת מאוד, חוויה של נתינה רבת חשיבות בעולם.
מגוון הטיפולים הנגישים כיום לאוטיזם מאפשר התאמה אישית של תוכנית עבודה מסודרת, עם הגמישות הנדרשת בכדי להצליח במשימה החשובה. כולם חשובים, כקבוצה וכאינדיבידואלים, כחברים במשפחות, בקהילה, וכל אחד ואחת מקבלים את תשומת הלב וההתאמה המוחלטת לצרכים שלהם – לעבר שינוי עמוק ויפהפה בתקשורת.
הכלים לטיפול באוטיזם:
- ריפוי בעיסוק – טכניקות לעבודה עם ילדים הסובלים מקשיים עקב פגיעה בהתפתחות הנוירולוגית, הפרעה התפתחותית סומאטית, וקושי בתפקוד השוטף בחיי היום-יום. על ידי פיתוח יכולות המשחק (למידה ותקשורת), תהליכי ויסות חושי, עבודה על יכולות המוטוריקה העדינה ועוד, הילד חווה שיפור הדרגתי ומרגש במצבו.
- קלינאות תקשורת – תקשורת זה הכול, בטח בטיפול באוטיזם, ואספקט טיפולי זה נוגע לכל הכלים לתקשורת: הבעת השפה, שיפור ההיגוי, הקניית יכולות שיח שוטף, עבודה על בעיות שמיעה וקול, והקניית כלים שיאפשרו לילד ולמשפחה יכולת לפגוש את קשיי היום יום באור חדש, עם יכולת לתקשר אותם היטב.
- טיפול רגשי – העולם הרגשי של ילדים ומבוגרים כאחד נשאר לעיתים סמוי לעין, ולא רק אצל הסובלים מאוטיזם. הטיפול הרגשי באוטיזם משמעותי במיוחד, ומאפשר לעולמו הפנימי של הילד לבוא לידי ביטוי, הן בפני עצמו, והן בפני הקרובים אליו, מהלך חיוני לאיכות חיים טובה יותר, בחוויה הפנימית של הילד וחווית המפגש של כל בני המשפחה.
הדרכת הורים בטיפול באוטיזם
בעוד שבמרכז הטיפולים המהלכים מובנים מראש ואנשי המקצוע מנהלים את היום, הרי שבחיי היום יום בסביבת המגורים ישנם תנאים אחרים, מאתגרים יותר, הן עבור ההורים והן עבור הילד. חשוב אם כך לשלב הדרכת הורים לטיפול באוטיזם, וזאת בכדי לעזור ולתמוך ביישום הכלים החיוניים כל-כך גם במרחב הביתי.
הדרכת ההורים חיונית למהלך הטיפול ולהצלחתו, שכן היא מפגישה את ההורה עם התהליך שהילד עובר, ומאפשרת לא רק מעקב, אלא השתתפות, לקיחת חלק, ובעצם צמיחה לעבר המקום אליו מכוונים להגיע כמשפחה, כדי לאפשר לילד לעבור את התהליך בצורה הבריאה והמלאה ביותר. הדרכה זו כוללת הצפה של קשיים והתמודדויות שהמשפחה פוגשת בחיי היום יום, כל אחד בנפרד כמו גם יחד כהורים ותא משפחתי. המפגש עם הקושי, ההתבוננות המשותפת, והלמידה מה כן אפשר לעשות הינה חלק משמעותי עד מאוד בתהליך הטיפול באוטיזם.