אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון בעל חשיבות רבה אשר יכול להשפיע רבות על חייו של נבדק. באמצעות אבחון פסיכודידקטי יכול הנבדק לדעת מה הקשיים שלו, כיצד להתגבר עליהם ובדרך זו לשפר את איכות חייו.
שמתם לב שהילד שהיה הכוכב של הגן, עם המעבר לכיתה א’ מתקשה בהכנת השיעורים, גם אם מדובר במשימות לכאורה פשוטות, מתחיל לצבור פער בקריאה או בכתיבה. באסיפת ההורים המורה המליצה על אבחון פסיכודידקטי משום שיתכן כי הילד סובל מהפרעת קשב וריכוז. אתם כהורים עומדים חסרי אונים מול המצב החדש ושואלים למי פונים, ומה התהליך? ראשית בואו נעשה סדר במונחים:
מהי לקות למידה?
לקות למידה היא הפרעה נוירולוגית הבאה לידי ביטוי בקשיים לימודיים. לילד עם לקות למידה יש אינטליגנציה תקינה, אך בקריאה, כתיבה או חשבון הישגיו נמוכים באופן מובהק ביחס לבני גילו. ראשית, יש לשלול גורמים אפשריים אחרים לקושי התפקודי: פגיעה חושית (ליקוי בראייה או שמיעה), פיגור, הפרעה רגשית ועוד. זיהוי נכון ומהיר של הבעיה יכול לסייע לילד להצליח בביצוע מטלות בהן הוא מתקשה ולהגיע להישגים שייתנו ביטוי נכון ליכולותיו דרך עקיפת הלקות.
מהו אבחון פסיכודידקטי?
אבחון פסיכודידקטי הינו תהליך המאפשר להבין את מקור קשייו של הילד או הנער ואפילו אדם מבוגר על מנת לקבל המלצות נכונות לטיפול מקצועי וביצוע התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות. האבחון נועד על מנת לבחון את יכולותיו הלימודיות והשכליות של הנבדק. על מנת לספק תמונת מצב מקיפה על יכולותיו הלימודיות, הקשיים הספציפיים עימם מתמודד הנבדק, מועקות הקשורות בקליטה, הקשבה ויכולת ריכוז. אבחון זה גם מספק מידע רב על יכולות תפיסתיות שונות של הנבדק, לצד מבחנים הבוחנים מנת משכל, וכן יכולות רגשיות הקשורות בהתמודדויות לימודיות שונות.
מה כולל אבחון פסיכודידקטי?
אבחון פסיכודידקטי כולל מבחן אינטיליגנציה על מנת להעריך את יכולותיו הקוגניטיביות של הנבדק, באבחון מתבצעת הערכה בתפקוד והישגים בתחומי הלימוד השונים: קריאה, כתיבה וכתיב, הבנת הנקרא, חשבון, תהליכי זיכרון, התארגנות ולקויות למידה. חלק מתהליך האבחון מתמקד גם בלקויות קשב וריכוז. המבחן הפסיכולוגי מתמקד בתפקודו הרגשי של הנבדק ועושה שימוש בעיקר במבחנים השלכתיים.
מי מוסמך לערוך את האבחון?
החלק הראשון, האבחון הדידקטי הבודק את היכולת הלימודית והשכלית של הנבדק, נערך ע״י מאבחנת דידקטית מוסמכת. החלק השני של האבחון, הפסיכו של הפסיכודידקטי, המוסיף מידע פסיכולוגי חיוני מתבצע על ידי פסיכולוגית חינוכית. הפסיכולוג צריך להיות מומחה ובעל הסמכה לבצע אבחונים דידקטיים, כך שלא כל פסיכולוג יכול לבצע אבחון מסוג זה.
כיצד מתבצע האבחון?
אבחון הפסיכודידקטי אורך כ-6 שעות ולעתים אף יותר, לרוב בסדרה של כ3 מפגשים. פגישה ראשונה היא לצורך היכרות עם ההורים וקבלת מידע נרחב על הילד. שתי הפגישות הנוספות הן עם הילד, כאשר בסוף הפגישה השלישית מתקיים סיכום של האבחון. במקרה הצורך מתקיימות פגישות נוספות.
האבחון כולל בתוכו מספר שלבים שמטרתם לבצע את האבחון בצורה המדויקת ביותר:
- קבלת חומר ראשוני מההורים ומבית הספר.
- השלב הראשון הוא שאלונים שעל הורי הילד ומוריו למלא. כאשר מדובר על תלמידים בוגרים גם הם נדרשים למלא שאלון.
- שיחה עם המאבחן לקבלת תמונה מקיפה על הילד.
- אבחון פסיכולוגי לבדיקת מצב רגשי וקוגניטיבי.
- אבחון דידקטי ובו נבחן התפקוד הלימודי.
- מפגש בין המאבחנים השונים וגיבוש מסקנות והמלצות.
- שיחה עם ההורים לקבלת ממצאי האבחון, מסקנות והמלצות ליישום, הן עבור ההורים והן עבור מסגרת הלימודים, כולל התאמות לימודיות.
מתי מומלץ לפנות לאבחון פסיכודידקטי?
קשה לתת רשימה המאפיינת ילדים עם לקויות למידה שכן מדובר בתחום רחב מאד. אך לרוב לרוב ילד המתקשה ביכולת הכתיבה בחודשים הראשונים של כיתה א’ אינו זקוק לאבחון, לעומת ילד המתקשה ביכולת הכתיבה בכיתה ג’, לו בוודאי נמליץ על אבחון. חשוב לפנות לאבחון כמה שיותר מהר כדי להתאים את אופן הלמידה ולמנוע תחושה של תסכול וחוסר הצלחה אצל הילד.