קבלן כוח אדם הוא כל גוף שנותן שירותי כוח אדם למעסיקים אחרים, לצורך ביצוע עבודות מסוימות. נושא כוח האדם שמבוצע בקבלנות עלה לכותרות בשנים האחרונות, מכיוון שהועלו טענות רבות וקשות על ידי עובדי כוח אדם בקבלנות על היעדר תנאי רווחה ושכר מספקים בתחומים מסוימים. עיקר הביקורת הציבורית הופנתה כלפי קבלני כוח האדם בתחומי הניקיון והשירות, מה שאף הוביל את הכנסת לחוקק חוק שמסדיר את פעילות עובדי השמירה והניקיון במגזר הציבורי בשנת 2013. מאז, בוצעו שינויים לא מעטים בעולם התעסוקה בתחומי קבלנות כוח אדם, שהובילו לשיפור בתנאים הסוציאליים של עובדי קבלן רבים בתחומים שונים.
על מנת לקבל רישיון קבלן כוח אדם, יש לעבור תהליך בירוקרטי מסוים. כל קבלן כוח אדם מחויב בקבלת רישיון מהמדינה, בטרם יוכל לספק עובדים לחברות אחרות. הסיבה לכך היא הרצון להסדיר ככל הניתן את התנאים בתחום, ולוודא כי לא מתבצע ניצול של עובדים בשום צורה ואופן.
מהו התהליך הנדרש לקבלת רישיון קבלן כוח אדם
קבלת רישיון קבלן כוח אדם מאפשרת בעצם להיות בעלים של חברת כוח אדם שמספקת עובדים בקבלנות לחברות אחרות. התהליך לקבלת הרישיון כולל כמה שלבים ותנאים בסיסיים. תנאי הסף הראשוניים לקבלת הרישיון הם היעדר הרשעות, בחמש השנים שקדמו להגשת הבקשה לרישיון, בעבירות שיש בהן קלון, או בעבירות שבגלל חומרתן יכולות למנוע מהם לשמש כקבלני כוח אדם. בנוסף לכך, נדרש ניסיון של שלוש שנים בניהול כוח אדם קודם לכן.
תהליך קבלת הרישיון נמשך בדרך כלל כשלושה חודשים. התהליך כולל הגשת המסמכים הנדרשים, ובחינה ואימות שלהם על ידי וועדה של משרד העבודה. לאחר מכן ישנו שלב של ריאיון אישי, בו מבקש הרישיון נדרש להפגין ידע בדיני העבודה וגם יכול להישאל שאלות ספציפיות הנוגעות לבקשה שלו. לאחר שלבים אלה, מבקש הרישיון יתבקש להגיש מסמכים נוספים וכן תתקיים בדיקה של התנאים הפיזיים במשרדי החברה שלו. לבסוף, מגיש הבקשה צריך להפקיד ערבות בנקאית, ורק לאחר מכן הוא יקבל רישיון קבלן כוח אדם.