משרד הבריאות פרסם חוזר המקדם, מעודד ומסדיר את הנגשת המידע הרפואי למטופלים באופן דיגיטלי במסגרת פרויקט “בריאות בכף ידך”.
פרויקט זה מאפשר להגדיל את מעורבות המטופלים בתהליך הטיפול, להפכם לשותפים פעילים בניהול מצבם הבריאותי, תוך קבלת תמונה רפואית אישית לצורך התייעצויות עם גורמים נוספים ולהגדיל את שקיפות המידע. פרויקט זה הינו צעד נוסף במימוש תפיסת “המטופל במרכז” כחלק מאסטרטגיית בריאות דיגיטלית כוללת.
על פי החוק, חלה חובה להציג למטופל את המידע הרפואי הנוגע לו, והוא זכאי לקבל העתק של מידע זה. כיום, רוב ארגוני הבריאות מאפשרים למטופלים גישה דיגיטלית לתיק רפואי אישי מקוון (PHR – Personal Health Record), ובו יכול המטופל לצפות בתיעוד ההיסטוריה הרפואית שלו. המהלך שמוביל משרד הבריאות יאפשר קבלת מידע רב ומקיף יותר עבור כל מטופל, באמצעות הרחבת המידע הקיים בתיק המקוון, והכללת מידע המגיע מארגונים המחוברים בתקשורת מאובטחת עם קופות החולים. בעתיד תספקנה הקופות למטופל התקן נייד, שיכלול את קובץ המידע ללא צורך בחיבור לרשת האינטרנט. התקן שכזה יאפשר למטופל להתבונן, ללמוד ולהבין את המידע הקיים עליו, כמו גם להתייעץ עם גורמים מחוץ לקופות החולים.
פרויקט “בריאות בכף ידך” יבוצע בשלושה שלבים:
בשלב הראשון (עד חצי שנה ממועד פרסום חוזר זה) , יוצג המידע במערכות האלקטרוניות של קופות החולים במסגרת התיק הרפואי האישי. בשלב השני (עד שנה ממועד פרסום חוזר זה), יועלה כל המידע ברשת שיתוף מידע. עד שנתיים לאחר מימוש שלב זה יוכל המטופל לקבל מקופת החולים בה הוא חבר את ההתקן האישי הנייד.
משרד הבריאות מנחה את קופות החולים לגבי סוג המידע והאופן שבו יכלל המידע בתיק האישי המקוון (PHR) של כל מטופל, כמו גם על האופן שבו עליהם להסביר למטופל את מהות המידע, ומחייב לתת גישה למערכת המקוונת ללא עלות נוספת למבוטחים.
סגן שר הבריאות מסר כי “מדובר במהלך מרכזי אשר המשרד, כחלק ממהלכיו השונים, מקדם ומהווה רכיב מרכזי בשירות בסיסי של מערכת הבריאות הישראלית לכלל אזרחי המדינה. המהלך יוכל לאפשר לכל אזרח לקבל את כל המידע הנמצא בקופת החולים שבה הוא מקבל שירות, בדרך שתאפשר לו לקבל הבנה טובה יותר על אופן הטיפול, בכל זמן, מקום ודרך שירצה בה והרבה יותר מהמידע הקיים ברשותו כיום – בהקשת כפתור באתר הקופה או בקבלת דיסק און קי ייעודי לנושא, ללא עלות נוספת”.
מנכ”ל משרד הבריאות מסר בנוסף כי “תפיסת המטופל במרכז מנחה את המשרד בהובלת ויישום תהליכים מורכבים אשר מתאימים את מערכת הבריאות לעתיד. התפיסה מאמינה בצורך לשמור על שקיפות מול המטופלים, לשתף אותם במידע ובתהליכי הטיפול, ולעודד אותם למעורבות ולקיחת אחריות על בריאותם. אנו רואים בהנגשת המידע צעד חשוב בקידום תפיסה זו וגאים להצעיד את מערכת הבריאות צעד נוסף קדימה “.