תופעת הצורך בשכירת שירותי קידום אתרים בידי חברות מסחריות הפועלות דרך רשת האינטרנט הפכה להיות מוכרת ומורגשת בכל תחומי המסחר העולמי.
ואולם, עדיין ישנו בהחלט ציבור רחב ולא מבוטל שכלל לא מכיר את המושג הקרוי אופטימיזציה למנועי חיפוש. מבחינת ציבור זה- רשת האינטרנט מפעילה את מנועי החיפוש כמוחות על כדי לאתר עבורם את המידע הנכון, הרלוונטי והאפקטיבי ביותר. והנה, ככל שהעולם הופך להות גלובלי יותר, חשוף יותר- הרי ששם זה: “קידום אתרים” הופך להיות מסקרן עוד ועוד.
אז על מנת לעשות סדר לצורך הבנת המושג קידום אתרים- Search Engine Optimization, הרי שיש להבין את פעולת החיפוש ברשתות האינטרנט ולעקוב אחר שירותי החיפוש המורכבים של מנועי חיפוש אלו. אז רובנו הגדול נכנסים לרשת האינטרנט כדי לגלוש באתרים ייעודיים לפי הצורך והדרישות שלנו. לאורך תהליך החיפוש אנו מנסים לדייק יותר את הצורך שלנו דווקא בזכות העושר הרב הקיים כיום ברשת זו. לדוגמה- אם אנחנו נהיה זקוקים דווקא לאיש גבס מומחה לצורך שיפוץ הסלון בביתנו, ואם אנחנו גרים בעיר חדרה, הרי שבתהליך החיפוש בשורת השאילתה לא נכתוב: “אנשי מקצוע מאזור חדרה” בלבד וגם לא “אמני גבס מומחים” בלבד. למה? כי מנוע החיפוש שסוקר את כל האתרים צריך לסקור את כל הקיים ברשת האינטרנט ולסמן את האתרים הרלוונטיים במיוחד – במקרה דלקמן רק את האתרים המפרסמים אמני גבס מומחים, אבל דווקא בעיר חדרה.
לאחר שמנועי החיפוש ( ובדרך כלל, על פי מרבית בני האדם, מדובר במנוע חיפוש גוגל ) סוקרים את כל המידע העצום הקיים ברשת האינטרנט במאיות השנייה, הם מעניקים לנו רשימת תוצאות חיפוש ייחודית לנו על פי הרכיבים המדויקים שהופיעו בשורת השאילתה. בעת החיפוש והסקירה מנועי החיפוש בוחנים אלמנטים שונים בתוך האתרים כדי לקבוע מי יעמוד ברשימת החיפוש ובייחוד באיזה מקום הוא יופיע. האתרים למעשה נבחנים באופן ממחושב על ידי מנועי החיפוש בפרמטרים שונים: גם הפן העיצובי של האתר נבחן, גם אופן ההפעלה שלו- האם הוא ידידותי למשתמש או קשה ומורכב לשימוש, גם תוכן האתר- הרלוונטיות שלו למילות השאילתה ובמיוחד האיכות והמקוריות של התוכן. מנועי החיפוש יכולים בנקל לזהות בזכות את תהליך קידום אתרים את המידע הרלוונטי והמיטבי ביותר.