בעוד שמשחקים שונים (בבית בחוץ) תורמים להתפתחות הפיזית והקוגניטיבית, בהייה במסכים לא תורמת למתבונן כמעט כלום מעבר למידע (אם ישנו) מהעבר השני של המסך. המוח “התינוקי” לאחר הלידה נראה כמעין לוח חלק שמהר מאוד מתמלא בהסתעפויות – אחרי כל פעולה נוצר חיבור במוח. כידוע, המוח מורכב או בנוי משתי אונות (ימין ושמאל), וכמו דברים רבים אחרים בגוף גם הן לא מסונכרנות, ועל הילד לרכוש מיומנות “חציית קו האמצע”. על ההורים לבחור משחקים מתאימים שיסייעו לילד ברכישת המיומנות החשובה הזאת.
ישנם ילדים שיתקשו בתפיסת המרחב ויסבלו מתופעות נלוות שונות כמו קושי לכתוב, היפוך וסיכול אותיות, קושי במטלות יומיות כמו צחצוח שיניים, קושי במשחקי כדור או יצירה וציור. לילדים כאלה נציע משחקים פופולריים שהתפתחו לאורך מאות שנים ויותר כמו: קפיצה בחבל (דלגית), קלאס, משחקי כדור, רכיבה על אופניים ושחיית חתירה. רבים מהמשחקים משוחקים הרבה פחות עקב כניסת “התחליפים הטכנולוגיים” לחיינו על אף שתרמו להתפתחות הילדים במשך שנים רבות.
הכל פתוח: להפוך גרב ישנה ל”צעצוע פתוח”
ילד חווה את העולם שסביבו באמצעות כל החושים – מגע, ריח, טעם, שמיעה וכמובן ראייה. בעוד המסך מגביל אותו לחוש אחד או שניים, משחקים פיזיים מאפשרים לו להפעיל את כל החושים וליצור חוויית למידה משמעותית הרבה יותר. בעולם הרפואה המשלימה האינטגרטיבית המלווה את התפתחות הילד אנחנו מציעים להורים להפגיש ולחשוף את הילדים עם חומרים ועם צעצועים במרקמים שונים המצויים בכל חצר כמו עצים, אבנים, בדים ואפילו מתכות.
כאשר אנחנו עורכים השוואה בין צעצועי פלסטיק לצעצועים שציינתי אנחנו מכנים את אלו מהפלסטיק “צעצועים סגורים” שכן הם אינם מגרים את הדמיון של הילדים ומציעים להם הכל מן המוכן. “צעצועים פתוחים” לעומת זאת הם לא מושלמים ומסותתים ומאלצים את הילד להפעיל מחשבה ודמיון וכך גם מגדילים את זמן המשחק הממוצע.
הנה רעיון שניתן לבצע בכל בית: לוקחים גרב ישנה, ממלאים אותה בצמר גפן או בדים ישנים אחרים ומאתגרים את הילד להפוך את הגרב לדמות באמצעות קישוטים שונים או אפילו בדמיון – הדמיון שלנו הוא אינסופי, ולילדים יש עוד פחות מגבלות מאיתנו ההורים, והם יוכלו לקחת את זה לכיוונים שונים ומגוונים – הגרב יכולה להיות אדם כלשהו, נחש או חיה אחרת ולמעשה היא יכולה להיות כל דבר, היתרון שלה הוא בכך שאין לה צורה ממשית. בובת פלסטיק או גיבור על מפלסטיק לעומת זאת תמיד יהיו בובה או גיבור על. מיותר לציין שגרב או בגד ישן גם לא כרוכים בהוצאה כספית.
סיימתם לפתח את הדמיון. הגיע הזמן למשחק פיזי! משחקי כדור, תופסת, מחבואים, הצגות וריקודים, טיולים ומשימות שטח – כל אלה יעזרו בהתפתחות הקוגניטיבית, ולא פחות חשוב – ממלאים תפקיד חשוב במניעת השמנת יתר בילדים. ההתכנסות לבתים עקב הטכנולוגיה והקורונה הפכו את ילדי ישראל לשמנים יותר ואנו מתמודדים כעת עם היקפים של מגפת השמנה ממש.
משחקים פיזיים הם נדבך אחד מתוך מתן מענה כולל לאימוץ אורח חיים בריא יותר ומלחמה בהשמנת היתר יחד עם תזונה מאוזנת ומותאמת, שינה איכותית, טיפול רפואי, הפחתת סטרס ופעילות גופנית.
היתרונות של המשחק הפיזי:
- מפחית מתחים וחרדות
- משפר את יכולת הריכוז
- מסייע בבניית העצם
- משפר את ההערכה העצמית והביטחון העצמי
- מהווה “הדמיה” למציאות
- משחקים חברתיים מאתגרים ומאלצים את הילד לרכוש יכולות של מו”מ וקבלת החלטות.
הקיץ כבר פה וזה הזמן לשחק, בבית עם משחקים פתוחים או בחוץ עם ילדים אחרים או בחצר/בטבע. ההבדל בין משחקים סגורים לפתוחים עצום, אם תקראו לילדים סיפור על ספיידרמן הם יוכלו לדמיין אותו בכל מיני צורות וצבעים, אך אם תראו להם סרטון על ספיידרמן כבר החלטתם בשבילם איך הוא נראה, אותו הדבר נכון גם למשחקים. למדו את הילדים לחשוב מחוץ לקופסה.