הסימנים לאוטיזם בגיל שנתיים הם דקים וקשים לזיהוי, אלא אם כן אתם יודעים מה לחפש! כדי ללמוד על סימנים לאוטיזם אצל פעוטות בגיל שנתיים, המשיכו לקרוא!
הנה כמה קטגוריות לבחינת סימנים לאוטיזם בגיל שנתיים, שיעזרו לכם להחליט אם הילד זקוק לאבחון אוטיזם כדי שיוכל לקבל טיפול הולם שיקדם את ההתפתחות שלו. במקרה שיש לכם ילד עם אוטיזם, תוכלו להיעזר בייעוץ גנטי לאבחון אוטיזם שיעזור לכם להעריך את הסיכוי לאוטיזם גם בילדים הבאים.
אינטראקציה עם ההורים ועם אנשים אחרים
- הימנעות מקשר עין כשמישהו מדבר אתו, או כשהוא מדבר אליכם. אגב אוטיסטים לא נמנעים מקשר עין הם פשוט לא מצליחים לעשות זאת.
- תקשורת לא טיפוסית, מוגבלת או ללא דיבור, מחוות וצלילים.
- לא חברותי, התנהגות שלא מעידה על חיפוש תשומת לב, כמו הצבעה על חפץ והעדפת פעילויות בודדות.
- לא מגיב לרמזים חברתיים, כמו תגובה מועטה להבעות הפנים של אחרים או לשפת הגוף, אי היענות לקריאה בשמם.
- דרישה לשגרה, והפגנת התנהגות טובה יותר כשהחיים מתנהלים בשגרה.
- ניגש לאנשים בשקט ולא אומר כלום.
- נמשך לאנשים מועדפים, איתם נוח לו ואיתם הוא מרגיש בטוח.
מאפייני המשחק של פעוט עם אוטיזם
לפעמים, פעוטות על הספקטרום האוטיסטי לא משחקים עם ילדים אחרים באופן הרגיל.
- לא אכפת לילד לשחק עם ילדים אחרים או שהוא מתקרב אליהם בצורה מביכה. הוא עשוי לעמוד ולחכות שהילדים יבקשו ממנו לשחק אתם, או לקחת בכוח צעצוע מילד אחר מה שעלול להוביל למריבה.
- מעדיף לשחק לבד או לשחק במקביל לעיסוק של ההורה, שמכין למשל ארוחת ערב באותו זמן. יתכן שהוא לא נהנה לצפות בטלוויזיה אם אין אף אחד אחר לידו.
- משחק עם בצעצועים בצורה. למשל, הוא עשוי להעדיף לארגן את הצעצועים בשורות לפי צורות, גדלים או צבעים.
- לא משחק ׳בנדמה לי׳, לדוגמה, מעדיף לשחק עם אוכל אמיתי במקום עם אוכל משחק.
התנהגות מוקדמת של פעוטות על הספקטרום האוטיסטי
- חזרה על פעילות (חִשְׁחוּשׁ), באופן קבוע. כלומר, נפנוף ידיים או רפרוף אצבעות, צעידה קדימה ואחורה או נדנוד חוזר ונשנה.
- קושי לעקוב אחר הכיוון שאליו אתם מצביעים.
- תחומי עניין מיוחדים המשקפים אובססיביות.
כמה מילים על חִשְׁחוּשׁ (Stimming) – כול הפעוטות עוסקים בהתנהגות המכונה גירוי עצמי וכוללת חזרה שוב ושוב על תנועות מסוימות, אבל ילדים עם אוטיזם עושים זאת על בסיס קבוע. בילדים בני שנתיים, התנהגות זו עשויה להיראות כך:
- נפנוף ידיים
- רפרוף אצבעות
- צעידה שוב ושוב קדימה ואחורה
- התנדנדות מצד אל צד
- לעיסת צעצועים או בדים מסוימים
- הרחת פריטים מסוימים שוב ושוב
- סיבובים במקום
- משחק בשיער
- גירוי חזותי המתבטא ביציאה מגדרם כדי לבהות באובייקטים ספציפיים
אין לבלבל בין תחומי עניין מיוחדים לבין תחביבים
בניגוד לתחביבים, תחומי העניין המיוחדים של אוטיסטים הם יוצאי דופן ואובססיביים. האובססיה של הפעוט לסרטון וידאו מסוים היא לא השוואה טובה. תחומי העניין המיוחדים של פעוטות עם אוטיזם נראים יותר כמו:
- מבין כל האנשים הקרובים אליו, יש אדם אחד המועדף עליו והוא רוצה להיות בסביבתו.
- הוא חייב לקבל את הכוס, הצלחת או הקערה הספציפיים שלו כדי לאכול.
- הוא משחק שוב ושוב עם אותו צעצוע ספציפי.
מאבחן אוטיזם יוכל לתת לכם מושג אם ילדכם בן השנתיים נמצא על ספקטרום האוטיזם או לא, ובמקרה הצורך יתכנן עבורו תוכנית לטיפול באוטיזם מותאמת אישית לצרכים שלו.